Published:

Updated:

Smärta: Orsaker, typer och hur man hanterar smärta

Smärta är en oundviklig känsla som signalerar när vi har en skada eller sjukdom. Men, det som gör smärta ovanlig är att två upplevelser sällan är likadana—allas tolerans skiljer sig. För att ta reda på de olika typerna av smärta, potentiella utlösare och vad du kan göra för att lindra smärtsamma tillstånd, läs vidare.

Vad är smärta? — En överblick av typer och orsaker

Smärta är en reaktion på skadlig eller farlig stimuli. Den påminner oss att dra oss ur hotfulla situationer och har hjälpt människorasen att överleva i miljontals år. Hur jobbigt det än är att uppleva smärta, så skulle vår kropp inte kunna läka eller reparera utan den.

Hur bearbetar kroppen smärta?

Smärtsamma känslor har inte en direkt koppling till vår hjärna, oavsett hur omedelbara de känns! I stället är smärta beroende av flera olika neuroner och nervbanor för att ta sig från smärtans källa till vår hjärna och tillbaka igen. En neuron är en nervcell som ansvarar för att överföra en signal.

Om du föreställer dig att du trampar på ett vasst föremål, så känner nervändarna under din fot av skadan innan de skickar signalen längs nervfibrer till ryggradens bas. Det ursprungliga meddelandet överförs sedan till en annan uppsättning av neuroner, som tar sig upp längs ryggraden till talamus. Talamus är en del av mellanhjärnan och ansvarar för att organisera signalerna i en logisk ordning.

Väl organiserade ankommer signalen till sensorisk cortex (vår känslomässiga respons på smärta), där den dechiffreras och översätts av motor cortex (vår fysiska reaktion på smärta).

Signalen tar sig sedan tillbaka längs samma vägar till motorneuroner i din fot. Du fortsätter att hoppa runt, hålla din fot och förbannar dig. Trots att det finns dussintals av steg för att kunna "känna smärta" så sker allt på mindre än en sekund.

Typer av smärta

Smärta förblir en utmanande känsla att behandla eftersom det finns flera typer att överväga och som tidigare nämnt, inga två upplevelser är de samma. Om du bara stör en av vägarna i smärtprocessen, kan det drastiskt förändra vår smärtrespons.

• Nociceptiv smärta: Karakteriseras som en skarp, ömmande eller dunkande känsla och är den vanligaste känslan. Du kommer att uppleva nociceptiv smärta när du stöter mot, skrapar eller skadar kroppsvävnad.

• Neuropatisk smärta: Denna typ av smärta är mycket svårare att precisera då den även involverar nerverna och kan utlösas av konventionell "icke-smärtsam" stimuli. Neuropatisk smärta beskrivs ofta som en skjutande, huggande eller brännande känsla.

• Radikulär smärta: Specifik för nerverna i din ryggrad och resulterar från kompression eller inflammation. Tryck på nerverna orsakar ofta domningar, stickningar och svaghet i benen och den lägre delen av ryggen.

• Visceral smärta: Visceral smärta täcker, återigen, aktiveringen av specifika smärtreceptorer, men denna gång i bäckenet, bröstet och buken. Denna typ av smärta resulterar vanligen från skada av vävnad och interna organ, och visar sig som en känsla av hårt tryck eller värk.

Akut vs kronisk smärta: Vad är skillnaden?

Alla typer av smärta som listats ovan har en sak gemensamt—de kan vara antingen akuta eller kroniska.

Akut smärta uppkommer direkt och är vanligtvis ett svar på en försvårande aktivitet eller extern stimuli. Att trampa på ett vasst föremål, slå i din armbåge eller skära dig i huden—allt detta utlöser fall av akut smärta. Känslan varar vanligtvis i flera minuter, men i en del fall kan den fortsätta i 3-6 månader.

Å andra sidan är kronisk smärta allvarligare, då den inte avtar även efter att man avlägsnat tydliga utlösare. Det kan bero på att någon del av smärtvägen skadas eller inte fungerar korrekt. Kronisk smärta är även en frekvent biprodukt av hälsotillstånd såsom:

• Artrit
• Fibromyalgi
• Osteoporos
• Ischias

Vad är kronisk smärta och hur diagnostiseras den?

De som lever med kronisk smärta kommer tycka att känslan är allt för bekant. Den skaver bort ditt självförtroende och finns alltid där långt bak i sinnet. Att hämta barnbarnen, åka och handla och till och med enkla hushållssysslor blir en strid mellan sinne, kropp och inre beslutsamhet.

En av fyra vuxna i Europa kommer drabbas av antingen nociceptiv smärta eller neuropatisk smärta, där en tredjedel av den populationen upplever konstant smärta.

Självbehandling, såsom mindfulness, meditation och livsstilsförändringar spelar en betydelsefull roll för hantering av kronisk smärta. Att behandla smärta är inte ett simpelt "en-lösning-passar-alla"-tillvägagångssätt—konceptet är mycket mer sofistikerat. Det är även viktigt att notera att kronisk smärta kan avta och komma tillbaka med jämna mellanrum. Dessa fall klassas fortfarande som kroniska eftersom smärtan består över en längre period (mer än 6 månader).

Om smärtan består i flera veckor, påverkar dina dagliga aktiviteter eller blir värre över tid bör du konsultera läkare. Men att få en diagnos för kronisk smärta är utmanande eftersom det inte finns så många faktorer involverade. De flesta läkare kommer att börja med enkla frågor såsom:

• När startar och slutar smärtan?
• Var gör det ont?
• Bedöm din smärta på en skala mellan 1 och 10

De kan även remittera till datortomografi, magnetkameraröntgen eller vanlig röntgen för att precisera potentiella problem. Då många fall av kronisk smärta är neuropatiska, är det svårt att identifiera den underliggande orsaken eftersom områden där du upplever smärta kanske inte är samma område som det faktiska problemet ligger.

Hur lever man med kronisk smärta?

Att hantera kronisk smärta är både en fysisk och mental utmaning, då störningar i det dagliga livet snabbt kan leda till psykologiska biverkningar. Som tur är finns det flera aktiviteter och åtgärder du kan ta till för att hjälpa till att hantera kronisk smärta.

Fortsätt att röra på dig

En del fall av kronisk smärta kommer inte att avta med träning eller rörelse, men i de flesta fall, så är att hålla sig aktiv det bästa sättet att hålla smärtan under kontroll. Så, även om du inte kan ta dig till gymmet eller din smärta hindrar dig från att utföra din normala hobby, försök att hitta säkra, rehabiliterande alternativ.

Prova kompletterande behandlingar

Det finns dussintals aktiviteter, tillskott och kompletterande behandlingar (akupunktur, örtmedicin, massage) som kan fungera tillsammans med ett traditionellt tillvägagångssätt för smärthantering. Glöm inte att varje smärtkänsla är unik och det är viktigt att prova olika metoder.

Praktisera mindfulness

Stor del av hur vi känner smärta har att göra med sinnet och inlärda responser. Det innebär inte att ett starkt sinne kan klara av smärta helt och hållet, men att praktisera god mental hälsa hjälper mycket för att hantera kronisk smärta. Om inte för de fysiska fördelarna, så kan praktisering av mindfulness hjälpa till att lindra stress när symptomen blossar upp.

Be om hjälp

Om du lever med kronisk smärta, så är det dessvärre så att du inte kan utföra vissa aktiviteter. Men det innebär inte att du ska ta bort dem från ditt liv helt. Om du brinner för trädgårdsarbete, kan du till exempel be en vän om hjälp, särskilt om du vet att böjandet och lyftandet försvårar smärtan. Kroniska tillstånd innebär inte att du behöver ge upp saker du älskar.

Prata med andra som lever med kronisk smärta

Tillstånd såsom kronisk ryggsmärta påverkar miljontals människor över hela världen, så du behöver inte lida i tystnad—det finns tusentals människor och många stödgrupper som du kan engagera dig i. Det hjälper inte bara för att dela dina frustrationer med kronisk smärta, utan du kanske även lär dig behandlingar som kan förbättra ditt dagliga liv.

Hjälper cannabis mot artritsmärta och inflammation?

Cannabis har en djupt rotad användningshistoria över hela världen, men förekomsten av THC, en förening som ger dig ett rus när den konsumeras, har gjort det svårt att vetenskapligt utforska plantans fulla potential.

Som tur är förändras globala attityder och studier med fokus på cannabis effekter på smärta och inflammation blir allt mer förekommande. Det finns fortfarande mycket vi inte vet om specifika doseringar, optimala administreringsmetoder och hur man kommer över biverkningar. Men förkliniska bevis antyder att cannabis och den omfattande samlingen av cannabinoider inom dess kemiska struktur kan vara värt att studera ytterligare för hantering av smärta—specifikt kronisk smärta—genom att påverka receptorer och nervändar.

Dock återstår utmaningen att precisera vilken cannabinoid som specifikt förmedlar vilka receptorer och nervändar som är kopplade till smärta. Forskare tror att CBD, en ogiftig cannabinoid som förekommer i cannabis och hampa, visar den bästa potentialen.

CBD-olja för smärta: Vad vet vi?

CBD är av stort intresse för forskare av flera anledningar. Till att börja med är föreningen helt naturlig och utövar minimala biverkningar. Dessutom gör dess unika inflytande på homeostas, kroppens förmåga att självreglera, den till ett kraftfullt verktyg för hantering av kronisk smärta.

Vad är CBD?

Innan vi dyker ner i studierna gällande CBD och smärta, så hjälper det att förstå föreningens bakgrund. Cannabidiol (CBD) utvinns från industriell hampa och är en helt naturlig molekyl som utgör en del av plantans kemiska struktur. Men det som särskiljer CBD från andra naturliga tillskott är dess inflytande på människokroppen.

När CBD går in i blodomloppet, tar den sig runt i kroppen och interagerar med ett omfattande nätverk av cannabinoidreceptorer. Dessa biologiska vägar existerar i oss alla och tillåter CBD att potentiellt påverka dussintals kroppsfunktioner, inklusive sinnesstämning, matsmältning, sömn och viktigast av allt, smärta.

Kan CBD hjälpa till att behandla kronisk smärta naturligt?

Att behandla kronisk smärta på ett naturligt sätt är ytterst viktigt eftersom symptomen består dag efter dag. Även om vi inte tvivlar på effektiviteten av farmaceutiska smärtlindrande medel, så framkallar de ofta flera biverkningar och långvarig användning kan i sig orsaka andra hälsoproblem.

Patienter behöver ett pålitligt alternativ som inte stör kroppens funktioner och som passar in enkelt i olika livsstilar. Preliminära studier har försökt avgöra CBD:s effektivitet i hantering av kronisk smärta, i synnerhet tillstånd såsom ulcerös kolit, reumatoid artrit och migrän.

CBD arbetar tillsammans med kroppen, inte mot den, för att utöva sitt inflytande. Denna egenskap gör den potentiellt fördelaktig för de som lider av kronisk smärta, då de kan fokusera på de primära symptomen, inte ytterligare problem orsakade av traditionella läkemedel.

CBD för smärtlindring av migrän

Den exakta orsaken till migrän är okänd och det gör den otroligt utmanande att behandla. Kombinerat med försvagande symptom och en tendens för fall att bli kroniska, förblir migrän en av de ledande orsakerna till frånvaro från arbetet.

CBD:s förhållande med migrän är nästan lika komplicerat som tillståndet själv. Forskare tror att utlösaren för migrän kan komma från en kemisk obalans som stör nervändarna i hjärnan.

Specifika studier på de direkta effekterna av CBD på migrän är begränsade, men en del forskning antyder en koppling mellan migrän och en brist på endocannabinoider. I det fallet är CBD en intressant kandidat för migränbehandlingsprogram då den har väldigt lik kemisk struktur som endocannabinoider.

Hur kan CBD hjälpa till att behandla glutenintolerans?

Glutenintolerans orsakar en svår reaktion på gluten, proteinmolekylen i vete, råg och korn. Med tanke på mängden livsmedel som innehåller gluten, kan till och med en mild intolerans orsaka tydliga störningar på livskvaliteten.

Ännu en gång, kopplingen mellan CBD och glutenintolerans förblir under utredning. Det som forskare har upptäckt är att tillräckliga endocannabinoidnivåer inuti kroppen kan hjälpa till att reducera intestinal inflammation. Som tur är har CBD visat sig ha förmågan att hämma vissa enzymer som reducerar naturliga nivåer av endocannabinoider. Således har forskare en teori om att cannabinoiden kan stötta kroppens naturliga förmåga att reducera inflammation.

[h3Kronisk ryggsmärta och CBD: Hjälper det?[/h3]

Ryggsmärta är något många klagar på, men som tur är förbättras de flesta fall efter ett par veckor. Men med så många nerver belägna runt ryggradens bas (där de flesta ryggproblem börjar), så krävs det inte mycket komplikationer för att göra tillståndet kroniskt. Regelbunden träning, stretching, antiinflammatoriska medel och kompressionsavlastande kan hjälpa till att reducera smärt, men CBD då?

En av de huvudsakliga sakerna som förvärrar kronisk ryggsmärta är inflammation, med inflammerade diskar i ryggradens bas som en vanlig diagnos. Inflammation orsakar kompression på intilliggande nerver, och utlöser således fall av neuropatisk smärta. Uppenbarligen kan vi i dessa fall försöka att behandla smärtan med smärtstillande, men roten till problemet är fortfarande inflammation.

Cannabinoider, inklusive CBD är tänkta att påverka kroppens inflammatoriska respons via sin interaktion med cannabinoidreceptorer som är kopplade till immunsystemet. Om inflammation reduceras betydligt, kan det i sin tur reducera ryggsmärta till den punkt att den blir mycket mer hanterbar (tillsammans med andra smärthanteringstekniker).

Utgör CBD en risk att reducera inflammation för mycket?

De flesta sjukdomar som leder till kronisk smärta har en sak gemensamt—inflammation. Nu är det viktigt att poängtera att inflammation är en nödvändig kroppsrespons. Utan den, skulle vi inte kunna bekämpa infektion eller reparera skadad vävnad. Det är dock här forskare börjar ifrågasätta hur CBD påverkar inflammation.

En reduktion av kroniska fall av inflammation är essentiell, men, om din inflammatoriska respons fungerar som den ska, kommer CBD då att sänka den till en punkt då avgörande kroppsfunktioner drabbas?

CBD, precis som vitaminer och mineraler, kompletterar kroppen med saknade element. Men, till och med vitaminer och mineraler kan producera allvarliga effekter om de konsumeras i överflöd. Nyckeln till att avslöja CBD:s sanna påverkan av inflammation ligger i att ha ett balanserat tillvägagångssätt till konsumtion, samt att överväga och justera dosen i enlighet.

Så använder man CBD-olja för smärta

Då mycket av effektiviteten av CBD hänger på korrekt dosering och konsumtionsmetod, är det logiskt att täcka några "CBD-grunder".

Den viktigaste delen av en effektiv CBD-rutin är att matcha produkten till dina smärtbehov. Till exempel, om din smärta är neuropatisk, kan en högkoncentrerad CBD-kapsel eller olja visa sig gynnsam, då den cirkulerar runt i kroppen och aktiverar interna receptorer.

Alternativt, en CBD-infuserad kräm kan vara ett bättre alternativ för smärta lokaliserad runt leder eller muskler. Cannabinoidreceptorer finns i huden och lokal applicering av CBD kommer att påverka dessa platser nästan exklusivt, snarare än att gå in i blodomloppet.

Som tur är, gör inte CBD dig hög och den är allmänt väl tolererad i människor enligt Världshälsoorganisationen. Vi rekommenderar att man experimenterar med olika CBD-produkter och hittar något som inte bara passar din livsstil, utan ger den mest direkta påverkan på ditt välbefinnande.

CBD-dosering för smärta

Trots att vi har en del förståelse för CBD:s potentiella påverkan på smärta, så är doseringsrekommendationer under utredning. Smärta är en känsla som är unik för varje person och smärtan du upplever kommer inte kännas likadant hos en annan individ med liknande omständigheter.

Skillnaderna i ditt smärtsvar och en avsaknad av fokuserad forskning gör det utmanande att tillhandahålla en exakt doseringsrekommendation; dock har vi några allmänna tips för att du ska kunna komma igång:

• Om du aldrig provat CBD tidigare, börja med ett lågkoncentrationstillskott eller kräm. När du har vant dig vid CBD:s påverkan på smärtan, ökar du dosen och frekvensen gradvis tills du uppnår önskat resultat.

Cibdols doseringskalkylator tillhandahåller en "startpunkt" för CBD baserat på flera nyckelfaktorer. Oavsett om du är helt ny för CBD eller letar efter att finjustera din upplevelse, kan du använda vår rekommendation för att påbörja din välbefinnanderesa.

• För fall med kronisk smärta, försök att konsumera CBD regelbundet under dagen. Föreningens avsaknad av toxicitet gör den ideal för daglig användning.

• Om smärtan är mer intensiv under speciella delar av dagen så blanda dina konsumtionsmetoder. CBD-vejpvätskor ger en nästan direkt effekt, medan CBD-oljor tar upp till en timme att verka. Det är bäst om du jämför en produkts för- och nackdelar och matchar dem till dina individuella behov.

Smärta och CBD: Vanliga frågor

Hur lång tid tar det för CBD-olja att verka mot smärta?
Smärta är en subjektiv känsla och effektiviteten av CBD beror både på orsaken och allvarlighetsgraden. I de flesta fall tar oralt konsumerad CBD upp till en timme att cirkulera runt i kroppen.
Vilken CBD-koncentration är bäst för mig?
Om du är ny med CBD, är det bäst att starta med en CBD-produkt med låg koncentration och bygga upp din dos över flera veckor. Erfarna användare kan prova högre koncentrationer men bör fortfarande hålla koll på sin dagliga dos.
Är CBD-olja lagligt att använda mot smärta?
Alla Cibdols CBD-oljor är producerade i linje med strikta EU-föreskrifter, vilket gör dem lagliga att köpa och använda för smärta i de flesta länder.
Är CBD-olja säkert för smärta?
CBD ger mindre biverkningar, men dessa brukar försvinna snabbt. Föreningen ger inget rus, vilket gör den lämplig för daglig användning.
Var kan jag köpa CBD-olja för smärta?
Cibdols CBD-olja finns tillgänglig online och skickas till länder över hela Europa. Vi är stolta över oss själva då vi producerar den renaste CBD:n i världen enligt högsta möjliga standard.
Produktsökare