About the author
Sources
Källor

[1] Chea EP. Vitamin A. StatPearls [Internet]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482362/. Publicerad 25e juli 2021. [Källa]

[2] MI; D. The importance of vitamin A in nutrition. Current pharmaceutical design. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10637381/. Publicerad 2000. [Källa]

[3] VM; KMMPCRGF. Use of vitamin supplements and cataract: The Blue Mountains Eye Study. American journal of ophthalmology. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11438049/. Publicerad 2001. [Källa]

[4] van Leeuwen R;Boekhoorn S;Vingerling JR;Witteman JC;Klaver CC;Hofman A;de Jong PT; R. Dietary intake of antioxidants and risk of age-related macular degeneration. JAMA. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16380590/. Publicerad 2005. [Källa]

[5] Blomhoff HK;Smeland EB;Erikstein B;Rasmussen AM;Skrede B;Skjønsberg C;Blomhoff R; H. Vitamin A is a key regulator for cell growth, cytokine production, and differentiation in normal B cells. The Journal of biological chemistry. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1429735/. Publicerad 1992. [Källa]

[6] Grenier E, Maupas FS, Beaulieu J-F, et al. Effect of retinoic acid on cell proliferation and differentiation as well as on lipid synthesis, lipoprotein secretion, and apolipoprotein biogenesis. American Journal of Physiology-Gastrointestinal and Liver Physiology. https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpgi.00295.2007. Publicerad 1a december 2007. [Källa]

[7] OP; G. Effect of vitamin A deficiency on the immune response in obesity. The Proceedings of the Nutrition Society. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22369848/. Publicerad 2012. [Källa]

[8] NHS choices. https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-a/. Publicerad 2020. [Källa]

Back

Vad är vitamin A?

vitamin A

Vitamin A är en fettlöslig substans som är lätttillgänglig i många livsmedel och spelar en avgörande roll för ögonhälsa och god syn. Fortsätt att läsa för att ta reda på allt du behöver veta om denna essentiella vitamin, inklusive hur man känner igen tecken på brist.

Vad exakt är vitamin A?

Vitamin A är en av många essentiella substanser vår kropp använder för att stötta viktiga biologiska processer. Dock förekommer den inte naturligt hos människor.[1] I stället innebär kroppens oförmåga att producera vitamin A att vi behöver konsumera naturligt rika källor för att skörda dess fördelar—fördelar som omfattar syn, cellproliferation, hudhälsa med mera.

Vi kommer att täcka de bästa källorna till vitamin A inom kort. Men först ska vi ta en närmare titt på föreningens kemiska struktur och olika metaboliter. Sanningen är att termen vitamin A faktiskt refererar till två huvudformer:

• Preformerad vitamin A (retinol och retinylester)
• Provitamin A (betakaroten)

Lyckligtvis omvandlas båda typer till retinol- och retinsyra, metaboliterna som behövs för att stötta olika biologiska funktioner. Vitamin A kan verka förvirrande vid första anblick, men det viktigaste är att du inte behöver oroa dig för vilken typ du konsumerar, då båda tillhandahåller samma resultat i slutändan.

Innan vi utforskar vitaminens fördelar är det till hjälp att veta vilka livsmedel som innehåller vilken typ av vitamin A, då du kanske får mer eller, i vissa fall, mindre än vad din kropp behöver för att stötta välbefinnande. Och som vi snart kommer märka, kan en brist på vitamin A leda till en rad försvagande hälsotilsltånd.[2]

Vilka är bra källor till vitamin A?

De bästa källorna till preformerad vitamin A är animaliska livsmedel, nämligen kött, fisk och mejeriprodukter.

Livsmedel att fokusera på inkluderar:

• Fet fisk (tonfisk, lax och makrill)
• Komjölk
• Ost (getost, cheddar och mozzarella)
• Ägg

Den bästa källan till provitamin A kommer från frukt och grönsaker. Teknisk sett innehåller dessa livsmedel en föregångare till vitamin A som heter betakaroten, men denna antioxidant omvandlas automatiskt till vitamin A av kroppen.

Växtbaserade produkter att fokusera på inkluderar:

• Mango
• Röd paprika
• Sötpotatis
• Morötter
• Broccoli
• Spenat

Om du kämpar med att bibehålla en balanserad kost eller inte är ett fan av de livsmedel som listats ovan, kan du naturligtvis välja multivitaminer och andra tillskott för att uppnå ditt rekommenderade dagliga intag.

Så hjälper vitamin A kroppen

Nu när vi vet vilka livsmedel vi ska fokusera på för att säkerställa att vi får i oss tillräckligt med vitamin A, så är det logiskt att även täcka hur vitamin A kan gynna kroppen.

Ögonhälsa

Vitamin A spelar en avgörande roll i allmän ögonhälsa, inklusive att den hjälper till att bibehålla normal syn och god sikt på natten. Dessutom antyder en del forskning att föreningen kan hjälpa till med åldersrelaterad grå starr och makuladegeneration.

År 2001 undersökte en studie inflytandet av vitaminer på tre olika typer av grå starr hos mer än 2880 äldre patienter.[3] Forskare drog slutsatsen att långsiktig användning av grupp B- & A-vitaminer starkt kan påverka grå starr. Detta positiva resultat går hand i hand med en vetenskaplig artikel från 2005 som såg liknande resultat i åldersrelaterad makuladegeneration med användning av en blandning av betakaroten, vitamin C och zink.[4]

Cellaktivitet

Retonoinsyrans roll har länge associerats med normal celldifferentiering (omvandlingen av enkla celler till komplex vävnad eller celltyper). Forskare publicerade effekten först år 1992, innan senare studier utforskade ett specifikt inflytande på cellaktivitet i tunntarmen.[5]

Genom att kopiera tillstånd in vitro, kunde en vetenskaplig artikel från 2007 "avslöja retonoinsyrans potential för att framkalla celldifferentiering"[6]. Dock nämnde författarna att en bättre förståelse för "reglerande mekanismer" bör vara fokus på framtida forskning för att förstå konsekvenserna på människohälsa bättre.

Immunsystem

En annan anmärkningsvärd fördel med vitamin A är dess föreslagna bidrag till immunsystemets normala funktion. I Mexiko upptäckte School of Natural Sciences att en brist på vitamin A kan öka den inflammatoriska processen som bidrar till kronisk inflammation och en mängd icke-smittsamma sjukdomar.[7]

Vitamin A-brist

Vi har bara som hastigast varit inne på ämnet vitamin A-brist och nu är det lämpligt att titta närmre på konsekvenserna. Först och främst lite positiva nyheter: vitamin A-brist jämförs sällan med andra vitaminbrister.

Det är givetvis under förutsättning att din vanliga kost inkluderar en balans av livsmedel som vi nämnde tidigare, något som kan vara svårt för barn i utvecklingsländer att uppnå. I sådana fall kan brist på vitamin A leda till:

• Xeroftalmi
• Större risk för dödsfall från infektioner
• Ökad allvarlighetsgrad av mässling och diarré

Positivt är dock att fall med vitamin A-brist är sällsynt i utvecklingsländer. Att fokusera på en hälsosam och balanserad kost är ett av de bästa sätten att säkerställa att man får i sig tillräckligt med vitamin A, tillsammans med de andra vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna som naturliga livsmedel ger.

Biverkningar av vitamin A

Vi har pratat omfattande om fördelarna med vitamin A och hur man ser till att man får i sig tillräckligt. Men kan man ha för mycket av det goda? Lyckligtvis är biverkningar från ett överdrivet vitamin A-intag sällsynta, och ur ett globalt perspektiv överväger effekten av vitamin A-brist vida de akuta effekterna av vitamin A-toxicitet.

Dock kan fall av vitamin A-toxicitet fortfarande förekomma, särskild vid missbruk av vitamintillskott. Vanliga biverkningar på överdriven vitamin A inkluderar:

• Illamående/kräkningar
• Yrsel
• Slöhet/dåsighet

Trots risken för biverkningar bör du inte oroa dig för mycket över vitamin A-toxicitet, då tröskeln är betydligt högre än det du får i dig från enbart mat.

Hur mycket vitamin A bör jag ta?

Den ideala mängden vitamin A skiljer sig beroende på livsstil, ålder och kön. I de flesta fall får du dock tillräckligt med vitamin A via din kost.[8] Faktum är att kroppen till och med lagrar överskott av vitamin A och använder det när det behövs. Men om du vill fokusera på att hålla dina nivåer toppade så är den dagliga rekommendationen:

• Män (700µg)
• Kvinnor (600µg)

Att beräkna dagligt intag kan vara lite komplicerat eftersom de olika formerna av vitamin A (provitamin och preformerad) omvandlas till retinol i olika grad. Men för att ge dig en tanke om hur mycket 600µg vitamin A är, så skulle du bara behöva äta en hel sötpotatis för att uppfylla de dagliga riktlinjerna.

Vitamin A ansluter sig till ett dussintal andra vitaminer och mineraler som påverkar välbefinnandet positivt. Dess gynnsamma påverkan på syn, immunsystem och cellaktivitet gör den utan tvekan värd att fokusera på. Med det sagt kommer de flesta människor att få all vitamin A de behöver från en balanserad och varierad kost, där tillskott finns tillgängliga för specifika livsstilar eller hälsotillstånd.

Vill du boosta välbefinnandet med ett mångsidigt utbud av vitaminer, mineraler och CBD? Då bör du besöka Cibdols butik för ett komplett utbud av CBD-tillskott. Eller, för att lära dig mer om olika vitaminers och mineralers effekt, besök vår CBD-encyklopedi för allt du behöver veta.

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med mer än 10 års erfarenhet av att skriva om CBD och cannabinoider är Luke en etablerad journalist, som idag arbetar som huvudförfattare för Cibdol och andra cannabinoidtidskrifter. Han är engagerad i att presentera fakta- och bevisbaserat material och hans fascination för CBD sträcker sig även till fitness, kost och förebyggande av sjukdomar.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med mer än 10 års erfarenhet av att skriva om CBD och cannabinoider är Luke en etablerad journalist, som idag arbetar som huvudförfattare för Cibdol och andra cannabinoidtidskrifter. Han är engagerad i att presentera fakta- och bevisbaserat material och hans fascination för CBD sträcker sig även till fitness, kost och förebyggande av sjukdomar.
Källor

[1] Chea EP. Vitamin A. StatPearls [Internet]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK482362/. Publicerad 25e juli 2021. [Källa]

[2] MI; D. The importance of vitamin A in nutrition. Current pharmaceutical design. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10637381/. Publicerad 2000. [Källa]

[3] VM; KMMPCRGF. Use of vitamin supplements and cataract: The Blue Mountains Eye Study. American journal of ophthalmology. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11438049/. Publicerad 2001. [Källa]

[4] van Leeuwen R;Boekhoorn S;Vingerling JR;Witteman JC;Klaver CC;Hofman A;de Jong PT; R. Dietary intake of antioxidants and risk of age-related macular degeneration. JAMA. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16380590/. Publicerad 2005. [Källa]

[5] Blomhoff HK;Smeland EB;Erikstein B;Rasmussen AM;Skrede B;Skjønsberg C;Blomhoff R; H. Vitamin A is a key regulator for cell growth, cytokine production, and differentiation in normal B cells. The Journal of biological chemistry. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1429735/. Publicerad 1992. [Källa]

[6] Grenier E, Maupas FS, Beaulieu J-F, et al. Effect of retinoic acid on cell proliferation and differentiation as well as on lipid synthesis, lipoprotein secretion, and apolipoprotein biogenesis. American Journal of Physiology-Gastrointestinal and Liver Physiology. https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpgi.00295.2007. Publicerad 1a december 2007. [Källa]

[7] OP; G. Effect of vitamin A deficiency on the immune response in obesity. The Proceedings of the Nutrition Society. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22369848/. Publicerad 2012. [Källa]

[8] NHS choices. https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-a/. Publicerad 2020. [Källa]

Produktsökare