KÖP 3, BETALA FÖR 2 på alla våra produkter! Upp till 33 % rabatt, använd voucherkoden CIBDOL3

Fokus

Fokus är ett fascinerande koncept, inte minst för att föremålet för vårt fokus skiljer sig kraftigt. Oavsett om det gäller spelande, studier eller att ligga i framkant på arbetet, är förbättrat fokus kulmen av vårt minne, koncentration och reaktionstid. För att ta reda på vad du behöver veta om fokus, och viktigast av allt, hur man förbättrar fokus, fortsätt att läsa.

Vad fokus innebär

Vad fokus innebär

Föremålet för ditt fokus kan skilja sig från någon annans, men principen förblir den samma—"fokus är agerandet av att koncentrera ditt intresse eller aktivitet på något". Nu kan det "något" vara arbete, spelande, studerande eller sysslor i hemmet. Oavsett vad ditt "något" är, så hjälper fokus ditt sinne att rikta all uppmärksamhet på den aktuella uppgiften.

Men vad händer om en funktion vi ofta tar för givet inte fungerar? När du behöver fokusera men inte kan, vad är då alternativen? Dessvärre finns det inga snabblösningar för fokus. Det finns en handfull kortsiktiga boostar i form av tillskott, men dessa är ingen ersättning för ett balanserat tillvägagångssätt till kost, träning och sömn.

Varför kan jag inte fokusera?

Avsaknad av fokus kan vara förödande, särskilt om du är pressad att slutföra en uppgift eller aktivitet. Dock är dåligt fokus en väldigt bekant händelse, i synnerhet i dagens värld.

För att fokusera måste vi ge en uppgift vår fulla uppmärksamhet, men när du väger in arbetsstress, dålig kost, en alltmer stillasittande livsstil och otillräcklig sömn kan det bli nästan omöjligt att fokusera. Oftast stammar en oförmåga att fokusera från för mycket eller för lite av något, till exempel:

Alkohol

Även om det troligtvis inte kommer som någon överraskning, så är överdriven alkoholkonsumtion en signifikant bidragande faktor till avsaknad av fokus. Faktum är att påverkan av alkohol gör allt den kan för att störa fokus genom att blockera kemiska signaler i hjärnan, vilket gör det betydligt svårare för oss att utöva sunda bedömningar och resonemang.

Rökning

Medan en del människor tror att rökning kan hjälpa dem att fokusera, åtminstone kortsiktigt, så är det ett vilseledande tillvägagångssätt. Den nästan omedelbara boosten på humör och koncentration dalar snabbt och omvandlas till irritation, ångest och ett sug efter nikotin. Det suget tar snabbt över logiska resonemang och stör vår förmåga att fokusera.

Distraktioner

Dessvärre, i modern tid, är överbelastningen av information en vanlig orsak till dåligt fokus. Många upplever en förmåga att multitaska som önskvärd, men vår hjärna har en gräns för hur många uppgifter den kan hantera effektivt- och nyckelordet här är "effektivt".

Att arbeta på en uppgift och stoppa snabbt för att kolla inkorgen är ett typiskt scenario, men du har troligtvis noterat att det tar flera minuter innan du är tillbaka på rätt spår igen. Det beror på att även den minsta distraktion kan störa vår hjärnas förmåga att fokusera. All den tid som spenderas på att försöka fokusera på nytt läggs till, även om den inte känns slösad just då.

Alternativt, att kämpa för att fokusera kan även bero på att du inte får i dig tillräckligt av något du behöver, såsom:

Kost

Ditt kropp och sinne behöver rätt näring för att må som bäst. Om du inte ger ditt sinne bränslet den behöver för att fungera, så finns det inget hopp för fokus när det behövs. En balansera kost är vanligtvis det bästa tillvägagångssättet.

Du kan även prova att komplettera med specifika vitaminer, mineraler, och föreningar för att fylla dina näringsluckor, vi pratar mer om detta senare.

Träning

Träning, i synnerhet en brist på det, har en signifikant påverkan på hur bra vi kan fokusera. Regelbunden fysisk aktivitet boostar kroppens naturliga nivåer av dopamin, norepinefrin och serotonin. Alla tre hormoner spelar en avgörande roll i fokus och uppmärksamhet, så det är nödvändigt att vi håller vår kropp i rörelse för att nyttja dess kognitiva effekter.

Det finns även bevis som antyder att aerobisk träning ökar storleken på hippocampus—den del av hjärnan som är direkt kopplad till minne och inlärning. Kort sagt, brist på rörelse garanterar en störning av vårt fokus.

Sömn

Sömnbrist är en väldokumenterad faktor till dåligt fokus. Det kan inte bara försämra bedömningen, brist på sömn gör det även svårare att hålla uppmärksamhet och att utföra uppgifter som kräver logiskt resonemang.

Under vilsam sömn återhämtar sig sinnet från dagens händelser, genererar nya synapser och bearbetar tankar och känslor. Utan dessa viktiga processer är det betydligt svårare att fokusera på komplexa uppgifter vilket leder till en alltför vanlig känsla—mental dimma.

Så förbättrar man fokus

Om du är osäker på hur du ska börja förbättra ditt fokus, så finns det dussintals enkla aktiviteter och flera tillskott som kan hjälpa till att optimera mental prestanda. Det är viktigt att notera att ingen enskild träning eller tillskott kommer att boosta kognitiv prestanda.

I stället handlar förbättrat fokus om att bryta ner konceptet i tre huvudområden: minne, koncentration och reaktionstid. Att fokusera på området du kämpar mest med kan direkt stötta din förmåga att fokusera—glöm inte att äta ordentligt och få tillräckligt med sömn bara.

Så förbättrar man minnet

Om du vill förbättra ditt minne, så är de goda nyheterna att det finns flera aktiviteter du kan testa. Du kan utföra de flesta på några minuter, men det viktigaste är att göra det regelbundet.

Meditation och mindfulness

Meditation och mindfulness

Även om de två metoderna är lika, så finns det några avgörande skillnader. Meditation är mer en fysisk process som använder specifika andnings- och avslappningstekniker. Även om mindfulness inkluderar kontrollerad andning, så är det mer än flytande process då du försöker centrera dina tankar och utveckla medvetenhet.

Oavsett om du väljer meditation eller mindfulness så anses båda hjälpa till att förbättra minnets prestanda, rumsligt arbetsminne (förmågan att bevara och bearbeta information och minska åldersrelaterad minnesförlust.

Vitamin D

Vitamin D har kopplingar till dussintals funktioner i kroppen och en brist kan snabbt leda till försvagande hälsoproblem. När det gäller koncentration, kan en brist på vitamin D orsaka en försämring i kognitiva förmågor, vilket även förvärras när vi åldras.

Lyckligtvis är det enkelt att fylla på din kropps nivåer av vitamin D. Den mest direkta metoden är att spendera mer tid utomhus (på ett säkert sätt så klart). Vår kropp använder naturligt solljus till att producera vitamin D, och för de flesta är det mer än tillräckligt.

Men om du lever i ett klimat där det är svårt att spendera tid utomhus, kan du även prova oljig fisk, rött kött, ägg eller särskilt utformade tillskott av vitamin D.

Så förbättrar man koncentrationen

Så förbättrar man koncentrationen

Det andra stoppet på resan till förbättrat fokus är koncentration. Koncentration spelar en viktig roll i hur väl vi kan fokusera, särskilt när du har tighta deadlines eller är mitt i en tenta.

Hjärnträning

För att förbättra den "mentala ansträngningen" du kan rikta mot en uppgift, måste du tänka på koncentration som en muskel. Och precis som alla muskler, kan du träna din koncentration så den blir starkare och mer uthållig.

Ett roligt och enkelt sätt att förbättra koncentration är genom att spela spel som kräver komplext tänkande, såsom sudoku, schack och minnesspel. Dessa typer av aktiviteter gör underverk för vår uppmärksamhet och är lämpliga för både barn och vuxna.

Kost och tillskott

Om du behöver en kortsiktig boost av koncentration, kan en del livsmedel och tillskott hjälpa. Koffein är den vanligaste, men tillskott som innehåller vitamin K , guaranafröextrakt och omega 3-fettsyror kan också hjälpa.

Innan du bestämmer dig för något tillskott, måste du matcha fördelarna med din aktuella livsstil. Om du är osäker så prata med din läkare.

Så förbättrar man reaktionstiden

Den tredje och sista faktorn för att fokusera är reaktionstid. Att förbättra reaktionstiden gör det enklare för oss att växla mellan uppgifter om vi blir distraherade, det stöttar vår förmåga att tänka snabbt och förbättrar vår spel eller sportprestanda.

Uppvärmningstekniker

Snabba reaktioner förlitar sig på både mental och fysisk snabbhet. Att värma upp är essentiellt för att förbättra våra reaktioner av en enkel anledning—värme. Värme aktiverar atomer att röra sig snabbare, vilket omvandlas till snabbare cellreaktionstider.

Börja med att röra dina händer, mima rörelserna du planerar att göra, eller värm upp dem genom att hålla i en kopp te eller kaffe. Det låter väldigt enkelt, men om du någon gång utfört arbete som kräver fingerfärdighet med kalla händer, så förstår du hur mycket inverkan värme har.

Öva

Att förbättra reaktionstiden kommer i slutändan att handla om att öva—det finns inga fuskkoder till snabba reaktioner. Dock behöver du inte öva på samma rörelser om och om igen.

Vår reaktionsrespons är lika mycket fysisk som mental, så försök att exponera dig för varierad stimuli. Att möta nya eller unika situationer kommer hjälpa till med mentala reaktionstider, vilket långsamt ökar din förmåga att agera på impuls.

Kan CBD hjälpa fokus?

Kan CBD hjälpa fokus?

Tillskott är ett vanligt val för att förbättra fokus, men av alla alternativ på marknaden, vad kan CBD göra för att hjälpa?

Först och främst ska vi gå igenom vad CBD är och hur det påverkar kroppen. CBD är extraherad från hampa och är ett helt naturligt tillskott som vanligtvis konsumeras som olja. Den kommer inte att ge dig något rus och den är väl tolererad av människor, men avsaknaden av toxicitet är dess mest framträdande fördelen. Det som får CBD att sticka ut är dess breda inflytande på kropp och sinne.

CBD interagerar med speciella receptorer som finns i hela kroppen och triggar biologiska förändringar som bidrar till homeostas. För att fokusera korrekt, behöver vi att kroppen tänder på alla cylindrar, så CBD kan ge en välbehövlig boost.

CBD:s föreslagna påverkan på fokus är inte lika direkt som det låter. I stället verkar molekylen för att stötta kroppen i allmänhet, snarare än att förstärka områden som är specifikt kopplade till fokus. Lyckligtvis påverkar hur vi känner och tänker vår förmåga att fokusera, så CBD:s effekt på humör, smärta, aptit och sömn kan visa sig vara avgörande för att förbättra fokus.

Fungerar CBD för minnesförbättring?

Sinnet är en komplex organism, vilket gör det svårt för forskare att ge ett definitivt svar på CBD:s effektivitet. Dock finns det en del främjande resultat från förkliniska studier och studier med djurmodeller.

Huvuddelen av dessa studier pekar samtliga mot samma mekanism—neurogenes. CBD anses främja neurogenes, vår kropps sätt att utveckla neuroner. Även om det stämmer att neurogenes förekommer naturligt så försämras processen när vi åldras och alla typer av boost innebär betydande fördelar. En avsaknad av nya neuroner ökar risken för kognitiva sjukdomar såsom Alzheimers och brister i socialt igenkänningsminne.

Med tanke på hur sofistikerad vår hjärnfunktion är—i synnerhet minnet—finns det fortfarande många variabler att undersöka. Som tur är så pågår forskning där många forskare fokuserar på hur CBD kan lindra kognitiva sjukdomar såsom schizofreni, Alzheimers och hjärnischemi.

Slutsats—att förbättra din mentala prestanda handlar om balans

Att förbättra din mentala prestanda handlar om balans

Det finns inga genvägar till förbättrad mental prestanda, oavsett om det handlar om koncentration, minne eller reaktioner. Att hålla sig fokuserad på uppgiften man har framför sig är en färdighet i sig, men det är en färdighet som enkla livsstilsförändringar direkt kan stötta.

Att äta bra, dricka tillräckligt med vatten och få tillräckligt med sömn—även om det låter enkelt så har samtliga av dessa saker en dramatisk påverkan på vår förmåga att fokusera. Men om det blir problem att balansera dessa tre element, det är då som tillskott kan ge en kortsiktig boost till fokus. Kom ihåg att de aldrig ska ersätta en aktiv och balanserad livsstil, men de finns där som en hjälp när man behöver det som mest.

Mental dimma och brist på fokus är till stor del oundvikligt i dagens moderna samhälle, men de behöver inte stoppa dig från att göra det du älskar eller de saker du helt enkelt måste få gjorda. Oavsett om det är spelande, sport, avsluta ett jobbprojekt eller studera så kommer det alltid finnas stunder då fokus är av yttersta vikt—det är då enkla livsstilsförändringar kan göra en dramatisk skillnad!

Vanliga frågor

Kan tillskott förbättra mitt fokus i spelande?
Kortsiktigt kan en del tillskott ge en liten boost till fokus, inklusive minne, reaktionstid och koncentration.
Kan tillskott förbättra mitt fokus på studier?
En del tillskott kan boosta fokus kortsiktigt, men det bästa tillvägagångssättet är en balanserad livsstil för långvariga förbättringar av koncentration och minne.
Produktsökare