Sömn

4.6/5.0
Rated by 179 users.
Priser från € 25,00

Vikten av sömn

Oavsett din livsstil, hobbys eller intressen, så finns det en viktig process som enar oss alla—sömn. Från den stund vi föds så är sömn fundamentalt för hur vår kropp återhämtar sig. Det gäller inte bara fysisk återhämtning, sömn ger även vår hjärna tid att bearbeta händelser, känslor och till och med att reparera neuroner.

Och det spelar ingen roll hur mycket äldre (eller visare) vi blir, vår kropps behov av sömn finns alltid där. Men det största problemet när vi blir äldre är det ökande antalet hinder mellan oss och en god natts sömn. Även om det kan vara lockande att hoppa över några sömntimmar och istället lägga dem på arbete eller sociala aktiviteter, så kan det snabbt leda till djupa hälsobesvär. Det är essentiellt att du ger dig själv en liten paus och det första steget är fastställa hur mycket sömn du behöver.

Hur mycket sömn behöver vi egentligen?

Vetskapen om att vi alla behöver sömn är självklar, men hur mycket sömn behöver du för optimal återhämtning? Detta är miljonfrågan, som dessvärre helt beror på.

Under allmänna omständigheter, är den rekommenderade sömnen enligt följande:

• Småbarn (3–5 år): 10–13 timmar
• Skolbarn (6–12 år): 9–12 timmar
• Tonåringar (13–18 år) 8–10 timmar
• Vuxna (18+): 7–9 timmar

Det är viktigt att betona att detta bara är rekommendationer och den ideala sömnlängden fluktuerar beroende på befintlig hälsa, livsstil och andra faktorer.

Vi bör även snabbt notera att du inte kan lura systemet och få extra sömn en dag och mindre en annan. Det bästa tillvägagångssättet är ett konsekvent sömnmönster. Men om du tycker om att stanna uppe sent på helgerna, så kommer det inte påverka ditt välbefinnande allt för mycket, livet handlar trots allt om balans!

Vilka är orsakerna till dålig sömnkvalitet och sömnlöshet?

I princip bör det vara lätt att somna—du lägger dig ner för att vila när du är trött, du sover och vaknar upp när du är klar. Verkligheten kan dock vara dramatiskt annorlunda.

Kommer du ihåg de hinder mellan dig och din fridfulla sömn som vi nämnde tidigare? Följande har alla potentialen att påverka rastlösheten och din förmåga att somna enkelt:

• Mat (överflödigt fett och socker)
• Koffein
• Stress
• Elektroniska enheter (särskilt det blåa ljuset från mobiltelefoner och tv-apparater)
• Bullerstörningar
• Oregelbundna arbetstimmar
• Smärta
• Jetlag

Att (ibland) bli störd av någon av de orsaker som nämns ovan är normalt. Men, om du inte hanterar dessa faktorer för dålig sömn och regelbundet tycker det är svårt att somna in eller fortfarande känner dig trött när du vaknar, kan det leda till sömnlöshet.

Vad är sömnlöshet?

Sömnlöshet är en term som används för att beskriva regelbundna svårigheter att somna och att sova. Symtomen inkluderar:

• Att ligga vaken på natten
• Fortfarande känner sig trött när man vaknar
• Har problem att kunna vila (även när man är trött)
• Man vaknar flera gånger på natten

Även om de flesta upplever några av problemen på listan ovan, så upplever personer med sömnlöshet dem regelbundet, med symtom som ofta varar i månader eller år. I de flesta fall åtgärdas sömnlöshet genom små förändringar i dagliga vanor, men du bör alltid söka råd från en läkare vid mer extrema eller långvariga fall.

Vilka är konsekvenserna av sömnförlust?

I ett 24/7-samhälle känns det dessvärre ofta nästan omöjligt att stänga av på natten. Men, även om många kan skaka av sig sömnbrist, är konsekvenserna av att inte få tillräckligt med sömn ganska allvarliga.

En konsekvent, långvarig brist på fridfull sömn kan leda till följande:

• Kardiovaskulära problem
• Diabetes
• Fetma
• Depression
• Dålig motivation
• Dålig koncentration

Det värsta av allt är att dessa resultat är bara en bråkdel av möjliga konsekvenser. Kombinera sömnbrist med en stillasittande livsstil, en fettrik kost eller rökning så kommer du dramatiskt att förkorta din livslängd. En granskning från 2018 på sömn och dess vikt identifierade att om man sover mindre än 6 timmar per natt "hade man en tio gånger större risk att dö för tidigt i jämförelse med dem som sover sju till nio timmar".

Den bästa medicinen för att motverka dina sömnproblem: en hälsosam livsstil

Vi vet att fridfull sömn är avgörande för välbefinnandet och ungefär hur mycket vi behöver varje natt. Men om du kommer på dig själv att slita med att få lite välförtjänt vila, vad kan du då göra åt det?

Anta att du inte har några underliggande hälsotillstånd, då är en balanserad livsstil den vanligaste rekommendationen för bättre kvalitetssömn! Och vi pratar inte om att vandra 10 kilometer, spendera timmar på gymmet eller en kost på frön och grönsaker. Istället kan enkla förändringar dramatiskt förbättra din sömnkvalitet.

Vanor kända att förbättra sömnkvaliteten inkluderar:

• Lätt träning (drygt 30 minuter om dagen)
• En balanserad kost
• Begränsat koffeinintag efter mitt på dagen
• Minskad exponering för elektriska enheter åtminstone en timme innan du går och lägger dig
• Konsekvent sömn- och uppvakningstid
• Buller- och ljussäkert sovrum (så mycket som möjligt)
• Tillskott (melatonin, läkevänderot och magnesium)
• En bekväm säng!

Det är inte alltid möjligt att upprätthålla alla dessa vanor varje dag. Nyckeln är dock att fokusera på de som har mest inverkan. Om du regelbundet tittar på tv sent på kvällen, så kommer begränsning av exponering innan läggdags göra en dramatisk skillnad på din sömnkvalitet. Om du arbetar skift, kan ett konsekvent sömnmönster vara svårt, men du kan fortfarande säkerställa att miljön är så bra som möjligt (begränsad buller- och ljusexponering).

Vad du behöver veta om CBD och sömn

Tillskott är en populär kur för sömnproblem. De är enkla att ta och passar in även i hektiska scheman. Tillskottskategorin inkluderar även vår favoritcannabinoid—CBD. Likt melatonin, läkevänderot och magnesium, verkar det inte som om CBD direkt påverkar sömnkvaliteten—åtminstone inte på egen hand. Med det sagt, som en del av ett balanserat tillvägagångssätt, kan det visa sig vara en potentiell allierad i din jakt efter en bättre nattsömn.

En mekanism som kopplar ihop alla våra biologiska system—inklusive de som är direkt involverade i sömn—är det endocannabinoida systemet. Lyckligtvis för oss, spelar CBD en avgörande roll i att modulera ECS, dess receptorer och allmän effektivitet.

Flera prekliniska studier antyder att det kan finnas en koppling mellan CBD-intag och vår kropps sömn/vaken-cykel. Om du försöker ta itu med sömnproblem, så bör du först etablera ett lämpligt (och konsekvent) sömnmönster. CBD kan inte bara stötta denna önskan för balans, utan den kan även indirekt hjälpa med en del av orsakerna till dålig sömn som vi betonade tidigare.

Nyckeln till ett bra liv: Kvalitetssömn och att man känner sig utvilad

Det finns ingen tvekan om vikten av en god natts sömn och oftast är små livsstilsförändringar allt som behövs för att få din kropp tillbaka på rätt spår. Men det skadar inte med lite stöd från andra håll och det är precis här som CBD passar in i sömnekvationen.

Med tanke på dess avsaknad av toxicitet och naturliga synergi med andra sömntillskott, såsom melatonin, finns det ingen tvekan om att CBD kan vara ett värdefullt tillskott till din välbefinnanderutin. Om du är trött på att inte få tillräckligt med sömn, så är det dags att ge ditt sinne och din kropp den vila de förtjänar. Som en liten boost på vägen finns CBD här som en hjälp för dig att uppnå det viktiga tillståndet av balans.

Produktsökare