KÖP 3, BETALA FÖR 2 på alla våra produkter! Upp till 33 % rabatt, använd voucherkoden CIBDOL3

Hälsa

Oavsett omständigheter vill vi alla en sak—att leva ett långt och lyckligt liv. Trots att det inte finns några genvägar eller garantier för att nå det målet, så kan en del enkla livsstilsförändringar göra mycket för att främja en god hälsa. För att ta reda på definitionen av god hälsa och hur du kan främja din kropps önskan om balans, fortsätt att läsa.

Vad är definitionen av god hälsa?

För att leva ett långt och hälsosamt liv, måste vi förstå vad "god hälsa" innebär från första början. Även om termen skiljer sig lite från person till person så skapade Världshälsoorganisationen, år 1948, en allmän definition för god hälsa som används av vårdgivare än idag:

"Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaron av sjukdom och svaghet. En resurs för det dagliga livet, inte målet med att leva. Hälsa är ett positivt begrepp som betonar sociala och personliga resurser såväl som fysiska förmågor".

God hälsa låter ganska komplicerat enligt deras definition, så det är värt att bryta ner några av de viktiga punkterna. God hälsa handlar inte bara om att vara fri från sjukdom eller störningar. Självklart är detta det primära målet, men det som WHO betonar är behovet av balans i alla livets aspekter.

Fysisk hälsa

Människokroppen hatar att vara stillasittande och det är enormt viktigt för både fysisk och mental hälsa att vi rör på oss. Den vanliga missuppfattningen här är att "röra på sig" måste innebära tunga pass på gymmet eller att springa en mil, men så är inte fallet. Att ha en god fysisk hälsa handlar om att bibehålla en adekvat nivå av fitness.

Regelbunden, lätt träning och en balanserad kost (inklusive snabbmaten på helgerna) kommer alltid att vinna över det extrema. Nyckeln är att hitta livsmedel och aktiviteter du tycker om, och hålla dig till dem. Att vara konsekvent är avgörande om du vill leva ett långt och hälsosamt liv.

Mental hälsa

Mental hälsa är en mycket mer framträdande fråga, i synnerhet i dagens moderna samhälle. Våra tankar och känslor kräver samtliga ett skräddarsytt tillvägagångssätt för att bibehålla en god mental hälsa.

Lyckligtvis kan en del grundläggande metoder hjälpa. Meditations- och mindfulnesstekniker, spendera tid i naturen, skriva eller att prata om dina tankar—samtliga aktiviteter kan hjälpa till att uttrycka känslor och främja en god mental hälsa.

Social hälsa

Många av aktiviteterna som främjar god social hälsa går hand i hand med mental och fysisk hälsa. Människor är sociala varelser till naturen och även om behovet skiljer sig från person till person, så behöver vi alla interagera.

Att prata med nära vänner, att vara med i en idrottsklubb, praktisera en religion, till och med ett besök på puben—god social hälsa handlar helt och hållet om interaktion med andra människor och att prata och dela erfarenheter. Att utveckla meningsfulla förhållanden gör underverk för vårt fysiska och mentala välbefinnande, vilket reducerar igångsättandet av kroniska hälsotillstånd och känslor av ensamhet.

Därför är god hälsa viktigt

Du har troligen märkt att de tre aspekterna som är avgörande för god hälsa (fysisk, mental och social) överlappar. Var och en stödjer den andra och att ha ett balanserat tillvägagångssätt till alla tre är ett säkert sätt för att främja det långa och hälsosamma liv vi strävar efter.

Dock är god hälsa mer än bara ett sätt att leva länge. Om ditt sinne och din kropp har en god hälsa, så är utmaningarna i det moderna livet inte lika ansträngande. Din kropp kan ha råd att avsätta resurser till funktioner som behöver dem, utan att resten av ditt biologiska system får slita.

I grund och botten, att ha god hälsa ger ditt sinne och din kropp en buffert mot höga och låga nivåer i dagens livsstil, vilket gör att du kan leva det bästa möjliga livet. Det kanske är ett överanvänt uttryck, men att leva ett långt och bra liv handlar om att njuta av resan, inte destinationen.

Icke-överförbara sjukdomar och kronisk inflammation

När WHO pratar om sjukdom och svaghet, så hänvisar de huvudsakligen till icke-överförbara sjukdomar och kronisk inflammation. Varför? För att dessa två områden står för över 70 % av alla dödsfall i världen.

Värst av allt, sjukdomarna i fråga är inte exklusiva för låginkomstländer eller risk-demografer. Femton miljoner människor mellan 30 och 69 år dör varje år av icke-överförbara sjukdomar, där de flesta noterbara tillstånden inkluderar:

• Kardiovaskulära sjukdomar
• Cancer
• Andningssjukdomar
• Diabetes

Icke-överförbara sjukdomar är utmanande att behandla eftersom de tenderar att inte bara vara långvariga, utan även resultatet av genetik, fysiologiska och miljömässiga faktorer. Även om det inte finns mycket vi kan göra åt vår genetik, så finns det mängder med livsstilsförändringar vi kan göra för att hålla de andra faktorerna i schack, särskilt när du tänker på vilka de största bidragande orsakerna till icke-överförbara sjukdomar är:

• Tobaksanvändning
• Brist på träning
• Överdriven alkoholkonsumtion
• Icke-hälsosam kost

Vid en titt kan du se hur ett fokus på god hälsa snabbt kan utrota många av de bidragande faktorerna. Även om icke-överförbara sjukdomar står för en ansenlig proportion av dödsfallen i världen, så finns väldigt mycket inom vår egen kontroll för att påverka dess effekt.

Homeostas handlar helt om balans

När vi refererar till balans i människokroppen, refererar vi till ett naturligt tillstånd som heter homeostas. Kort och gott är homeostas en självreglerande process som säkerställer att alla våra interna system har resurserna de behöver, när de behöver dem.

För att göra konceptet homeostas lättare att förstå, föreställ dig vår fysiologi som en enorm hängande mobil. Varje axel på vår hängande mobil representerar olika interna system, såsom vårt immunsystem, matsmältningssystem och centrala nervsystem. Och från var och ett hänger den enorma raden av funktioner som äger rum över hela kroppen.

Vår interna balans kommer att förändras, men det är inte dåligt

Om du får en förkylning tipsar kroppen mobilen, vilket gynnar immunsystemet så det har de resurserna de behöver för att tackla symptomen. När infektionen väl passerat återgår mobilen till ett jämnt och balanserat tillstånd, homeostas. Internt växlande mellan biologiska funktioner är helt normalt och hur en hälsosam kropp tacklar effekten av det moderna livet.

Föreställ dig att infektionen inte gick över, utan snarare blev allvarligare via en extern faktor. Din kropp kan då inte återgå till ett balanserat tillstånd och som ett resultat kan andra funktioner som vanligtvis fungerar utan resurser att drabbas. Nya symptom utvecklas och cykeln sätter mer och mer press på din kropp.

Att stötta din kropps naturliga driv mot homeostas reducerar signifikant effekten av situationer som kan svälta dina system på resurser. Det kommer inte att lösa alla problem (det är där läkemedel, antibiotika och tillskott behöver sättas in), men det ger dig en chans att bekämpa, och hjälper till att reducera risken för att enkla problem, som en förkylning, utvecklas till något mycket, mycket värre.

Hur kan tillskott bidra till en hälsosam, balanserad livsstil?

Om du gör allt du kan för att främja god hälsa, men fortfarande sliter med att få tillräckligt med näring eller den vila som du behöver, det är där tillskott kan ge dig en välkomnande boost.

Det är viktigt att betona att intentionen med tillskott inte är att ersätta mat eller att lösa hälsoproblem. I stället är deras syfte att agera som ett ytterligare eller kortsiktigt stöd när livet är lite mer hektiskt.

Vilket tillskott är rätt för dig?

Om du redan konsumerar en balanserad och varierad kost som är rik på naturliga livsmedel, så kommer multivitaminer att ha en minimal påverkan, du får redan den support du behöver.

Ta nu samma multivitaminer, men ge dem till en person som äter mindre av samma livsmedel. Deras kost är fortfarande hälsosam, men det kan finnas vissa vitaminer och näringsämnen som de sliter för att få tillräckligt av, det är där tillskott blir avgörande.

Oavsett tillskott är det essentiellt att balansera dina personliga behov med fördelarna de erbjuder. Som tur är finns det en handfull tillskott som främjar allmänt välbefinnande, oavsett behov.

Ett sådant tillskott är CBD som är en helt naturlig förening som kan stötta kroppen inifrån och hjälpa till att inte bara bibehålla balans, utan även hjälpa din kropp tillbaka till det viktiga tillstånd av homeostas när du behöver det som mest.

Är CBD nyckeln (tillskottet) till ett hälsosamt och lyckligt liv?

Vi har redan betonat att inget tillskott är en adekvat ersättning för god fysisk, mental och social hälsa. Dock har CBD flera unika egenskaper som skiljer den från traditionella tillskott.

Först och främst påverkar CBD nästan alla kroppens områden och kan utöva sitt balanserande inflytande där det finns en cannabinoidreceptor (och en handfull andra receptorer). Baserat på aktuell forskning, kan effekten av CBD omfatta följande:

• Sinnesstämning
• Smärta
• Sömn
• Inflammation
• Matsmältning
• Och mycket mer!

För det andra ger CBD inte något rus, utan har endast en handfull sällsynta och milda biverkningar samt är väl tolererat hos människor enligt Världshälsoorganisationen. När du kombinerar dessa attribut med den ökande mängden bevis som främjar användning av CBD för allmänt välbefinnande, mentala störningar och flera icke-överförbara sjukdomar som betonades tidigare, verkar fördelarna vara betydliga.

Tillsammans med en balanserad och hälsosam livsstil, kan CBD visa sig vara en värdefull hjälp i jakten på ett långt och lyckligt liv. Oavsett din livsstil eller dina behov så arbetar cannabidiol (CBD) med din kropp och inte mot den för att hjälpa dig att må som bäst.

Produktsökare