Author: Luke Sholl
About the author
A picture of Luke Sholl
Med mer än 10 års erfarenhet av att skriva om CBD och cannabinoider är Luke en etablerad journalist, som idag arbetar som huvudförfattare för Cibdol och andra cannabinoidtidskrifter. Han är engagerad i att presentera fakta- och bevisbaserat material och hans fascination för CBD sträcker sig även till fitness, kost och förebyggande av sjukdomar.
Read more.

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen är en fundamental byggsten som finns i hud, senor, skelett och brosk, men många vet inte vad det är eller hur kollagentillskott kan stötta fysiskt välbefinnande. För att ta reda på allt du behöver veta om det mest rikliga proteinet i kroppen ska du fortsätta läsa.

Vad är kollagen?

Kollagen är ett protein som utgör 75 % av hudens stödstruktur och finns i bindvävnad, senor, skelett och brosk. Dess huvudsakliga roll är att ge strukturell integritet till dessa områden, men kollagen spelar även en viktig roll i reparation av vävnad, immunrespons och cellulär kommunikation.

Den goda nyheten är att kroppen producerar kollagen naturligt, under förutsättning att du har tillräckligt med protein i din kost. Den dåliga nyheten är att hastigheten och effektiviteten av denna process blir långsammare när vi blir äldre. Och dessvärre, utan kollagen förlorar vår hud den support och elasticitet den behöver för att hålla sig stark och smidig, medan skelett och senor också blir svagare.

Vad gör kollagen?

Med tanke på hur viktigt kollagen är för fysisk hälsa är det logiskt att granska produktionsprocessen. I vissa områden i kroppen där strukturell integritet är avgörande (tänk hud, senor och skelett) utsöndrar fibroblastceller kollagen som arbetar tillsammans med elastin och andra molekyler för att skapa ett fibröst nätverk.

Se fibrösa källor som fjädrar i en madrass. Medan de tillhandahåller strukturell integritet, så har de även en liten grad flexibilitet som anpassar sig till olika former, vikter och tryck.

Andra potentiella fördelar med kollagen inkluderar:

• Förbättrad skelettdensitet
• Friskare naglar
• Tjockare hår
• Berikad hudhydratisering och elasticitet

Problemet är dock att precis som du behöver ersätta en madrass efter några år, så minskar även kvaliteten och mängden kollagen i kroppen med åldern. Uppmuntrande nog kan du ersätta eller fylla på dina kollagenreserver med externa källor, såsom proteinrika livsmedel och tillskott (något vi går in på snart).

Typer av kollagen

Även om kollagen i sig mestadels utgörs av tre aminosyror (glycin, prolin och hydroxiprolin), så skiljer sig sammansättningen av dessa element beroende på var i kroppen kollagen bildas.

Det finns totalt 28 typer av kollagen,[1] men de mest noterbara är:

• Kollagen I: Produceras i huden
• Kollagen II: Produceras i brosk
• Kollagen III: Produceras i benmärgen
• Kollagen IV: Produceras i bindvävnad (basalmembran)
• Kollagen V: Produceras i håret

Nästan allt kollagen i kroppen är typ I (runt 80-90 %), då det är varianten som stöttar din huds struktur och elasticitet. Resten är fortfarande viktig, men produceras inte i samma koncentration.

Vad skadar kollagen?

Förutom den naturliga, åldersrelaterade minskningen av kollagen, stör flera riskfaktorer dess produktion och integritet. De inkluderar:

• Rökning: Cigarettrök skadar hudens elasticitet och integritet genom att sänka epidermis (det yttersta lagret) densitet.[2]
• Överdriven alkoholkonsumtion: Kraftigt drickande (14 enheter eller fler per vecka) bidrar till rynkor, svullna ögon och förlust av blodkärlens integritet.[3]
• Processade livsmedel: Ultraprocessade och sockerrika livsmedel kan bidra till glykering, reducerad kollagenproduktion och funktion.[4]
• UV-exponering: Överdriven exponering för solljus degraderar kollagen och bidrar till primära cancerformer.[5]

Livsmedel rikt på kollagen

Kroppen producerar huvudsakligen kollagen genom att bryta ner protein från livsmedel vi konsumerar och omvandlar det till aminosyror. Dock är det även viktigt att balansera proteinintaget med vissa vitaminer och mineraler för att skapa ett balanserat ekosystem.

Till exempel är vitamin C essentiellt även för kollagensyntes, medan antocyaniner från frukter kan hjälpa till att skydda mot UV-hudskada.[6] Nedan är exempel på livsmedel att fokusera på:

• Kollagenrika: Kycklingskinn, fläsklägg, äggvitor, benbuljong
• Proteinrika: Kyckling, fisk (inklusive skaldjur), keso, nötkött
• Vitamin C: Apelsin, paprika, broccoli, svarta vinbär
• Antocyaniner: Blåbär, körsbär, hallon, aubergine
• Koppar: Lever, mörk choklad, shiitakesvamp, mandlar, cashewnötter

Som du kan se från förslagen ovan finns det dussintals livsmedel som kan stötta kollagenproduktion. Det bästa tillvägagångssättet kommer alltid att vara en balanserad kost kombinerat med ett fokus på att minska de skadliga aktiviteter vi nämnde tidigare.

Kollagentillskott

Ett annat utmärkt sätt att hålla kollagennivåerna fyllda är med tillskott. Det hjälper inte bara till att fylla eventuella luckor i näring, utan säkerställer att du kan stötta naturlig kollagenproduktion när som helst.

Dessa tillskott kommer dessutom inte bara i tablettform, utan det finns kollagen i pulver, kapslar, krämer och vätskor som samtliga är designade för att hjälpa till att boosta nivåer. När det gäller vilket tillskott som är rätt för dig, så kommer det bero på din aktuella kost och livsstil.

• Om du tycker det är utmanande att äta en balanserad kost av de livsmedel som nämndes ovan, så är kollagenpulver eller -kapslar att föredra.
• Om du vill stötta huden på ett särskilt område är det bättre att fokusera på kollagenkrämer och skönhetsprodukter.

Det viktigaste att hålla koll på när det gäller alla kollageninfuserade produkter är kvalitetskontroll. Även om kollagen i sig verkar väl tolererat med få potentiella biverkningar, kan en del produkter innehålla extra ingredienser som kan orsaka problem. För att kringgå dessa problem, köp kollagenpulver, -kapslar, och -krämer från ansedda tillverkare som testar och verifierar sina formler.

Därför är kollagen viktigt

Kollagen är en grundläggande byggsten i människokroppen och bildar en väsentlig del av hälsosam hud, leder, muskler och skelett. Utan det skulle vår kropp inte vara hälften så bra på att stötta en aktiv livsstil. Tyvärr minskar kroppens förmåga att producera kollagen i takt med att vi åldras, men vi kan ta steg för att hålla nivåerna påfyllda.

Oavsett om det är via en balanserad kost eller kollagentillskott, så är det ingen tvekan om att ett par källor av exogent kollagen kan göra underverk för fysiskt välbefinnande. Nyckeln är som alltid att hålla sig till högkvalitativa tillskott och livsmedelskällor.

Redo att söka i ett komplett utbud av högkvalitativa naturliga välbefinnandeprodukter? Besök då Cibdols butik. Eller för att lära dig mer om hudens känsliga ekosystem, besök vår CBD-encyklopedi.

Källor

[1] Ricard-Blum S. The collagen family. Cold Spring Harbor perspectives in biology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3003457/. Publicerad 1a januari 2011. Åtkomst 21a mars 2022. [Källa]

[2] Yazdanparast T, Hassanzadeh H, Nasrollahi SA, et al. Cigarettes smoking and skin: A comparison study of the biophysical properties of skin in smokers and Non-Smokers. Tanaffos. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7230126/. Publicerad februari 2019. Åtkomst 23e mars 2022. [Källa]

[3] Goodman GD, Kaufman J, Day D, et al. Impact of smoking and alcohol use on facial aging in women: Results of a large multinational, Multiracial, cross-sectional survey. The Journal of clinical and aesthetic dermatology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6715121/. Publicerad augusti 2019. Åtkomst 23e mars 2022. [Källa]

[4] R; NHPK. Sugar sag: Glycation and the role of Diet in aging skin. Skin therapy letter. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27224842/. Publicerad 2015. Åtkomst 23e mars 2022. [Källa]

[5] Budden T, Gaudy-Marqueste C, Porter A, et al. Ultraviolet light-induced collagen degradation inhibits melanoma invasion. Nature Communications. https://econpapers.repec.org/RePEc:nat:natcom:v:12:y:2021:i:1:d:10.1038_s41467-021-22953-z. Publicerad 1a januari 1970. Åtkomst 23e mars 2022. [Källa]

[6] Diaconeasa Z, Știrbu I, Xiao J, et al. Anthocyanins, Vibrant Color Pigments, and Their Role in Skin Cancer Prevention. Biomedicines. 2020;8(9):336. doi:10.3390/biomedicines8090336 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7555344/ [Källa]

Källor

[1] Ricard-Blum S. The collagen family. Cold Spring Harbor perspectives in biology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3003457/. Publicerad 1a januari 2011. Åtkomst 21a mars 2022. [Källa]

[2] Yazdanparast T, Hassanzadeh H, Nasrollahi SA, et al. Cigarettes smoking and skin: A comparison study of the biophysical properties of skin in smokers and Non-Smokers. Tanaffos. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7230126/. Publicerad februari 2019. Åtkomst 23e mars 2022. [Källa]

[3] Goodman GD, Kaufman J, Day D, et al. Impact of smoking and alcohol use on facial aging in women: Results of a large multinational, Multiracial, cross-sectional survey. The Journal of clinical and aesthetic dermatology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6715121/. Publicerad augusti 2019. Åtkomst 23e mars 2022. [Källa]

[4] R; NHPK. Sugar sag: Glycation and the role of Diet in aging skin. Skin therapy letter. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27224842/. Publicerad 2015. Åtkomst 23e mars 2022. [Källa]

[5] Budden T, Gaudy-Marqueste C, Porter A, et al. Ultraviolet light-induced collagen degradation inhibits melanoma invasion. Nature Communications. https://econpapers.repec.org/RePEc:nat:natcom:v:12:y:2021:i:1:d:10.1038_s41467-021-22953-z. Publicerad 1a januari 1970. Åtkomst 23e mars 2022. [Källa]

[6] Diaconeasa Z, Știrbu I, Xiao J, et al. Anthocyanins, Vibrant Color Pigments, and Their Role in Skin Cancer Prevention. Biomedicines. 2020;8(9):336. doi:10.3390/biomedicines8090336 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7555344/ [Källa]

Produktsökare