About the author
Sources
Källor

[1] Modi M. Ginger root. StatPearls [Internet]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565886/. Publicerad 4e december 2021. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[2] Bode AM. The amazing and mighty ginger. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/. Publicerad 1a januari 2011. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[3] KC; ARDM. Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis. Arthritis and rheumatism. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/. Publicerad 2001. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[4] Therkleson T. Topical ginger treatment with a compress or patch for osteoarthritis symptoms. Journal of holistic nursing : official journal of the American Holistic Nurses' Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230973/. Publicerad september 2014. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[5] Lete I, Allué J. The effectiveness of ginger in the prevention of nausea and vomiting during pregnancy and chemotherapy. Integrative medicine insights. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/. Publicerad 31a mars 2016. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[6] Hu M-L, Rayner CK, Wu K-L, et al. Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia. World journal of gastroenterology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/. Publicerad 7e januari 2011. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[7] Viljoen E, Visser J, Koen N, Musekiwa A. A systematic review and meta-analysis of the effect and safety of ginger in the treatment of pregnancy-associated nausea and vomiting. Nutrition journal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/. Publicerad 19e mars 2014. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[8] M. K, M. K, S. K. Cold and flu: Conventional VS Botanical & Nutritional therapy. International Journal of Drug Development and Research. https://www.ijddr.in/drug-development/cold-and-flu-conventional-vs-botanical--nutritional-therapy.php?aid=5561. Publicerad 18e mars 2015. Åtkomst 18e mars, 2022. [Källa]

Back

Ingefära: Allt du behöver veta

Ingefära (Zingiber officinale), med sina bioaktiva föreningar, är en global sensation vördad för sin intensiva smak och sina hälsofördelar. Fortsätt att läsa för att ta reda på vad du behöver veta om ingefära och dess mångsidiga effekter.

Vad är ingefära?

Ta en titt i ditt skafferi och det är stor chans att du har någon form av ingefära till hands, inklusive:

• Ingefärakrydda (pulver)
• Kristalliserad ingefära
• Inlagd ingefära
• Ingefäraextrakt

Vanligtvis använder människor ingefära för att ge en stark om än söt smak till mat, likt nära relaterade kryddor som kardemumma och gurkmeja. Men som vi snart kommer att upptäcka har ingefära mycket mer att erbjuda än bara en distinkt smak.

För att utnyttja ingefärans fördelar kommer du behöva vända din uppmärksamhet från plantans grönlila blommor till de delarna du inte kan se—roten och jordstammen (huvudstammen som går horisontellt under marken). Varför? För ingefärarot innehåller rikligt med vitaminer, mineraler (vitamin B3, järn, kalium, zink och folat för att nämna några) och fytokemikalier.[1]

Ingefärarot

Innan forskare tog sig tid att undersöka ingefärarot under ett mikroskop, såldes och användes det över hela världen, något det gör än idag för sitt unika inflytande på olika fysiologiska bekymmer. Faktum är att ingefära var en så pass värdefull vara bland arabiska köpmän att det kostade lika mycket som ett får under 1200- och 1300-talet. På den tiden kunde köpmän dock inte precisera varför ingefära var så inflytelserikt.

Lyckligtvis vet vi nu att föreningar som gingerol, paradol och shogaol bidrar till ingefärarotens presumtiva välbefinnandefördelar. Och det är på grund av dess mångsidiga utbud av fytokemikalier som ingefärarot fortfarande är "en av de vanligast konsumerade smaktillsatserna i världen".[2]

Vilka är fördelarna med ingefära?

Ingefärans globala dragningskraft är odiskutabel, men vad exakt kan du förvänta dig av en av de äldsta kända naturliga vårdprodukterna på planeten?

Ingefära och inflammation

Flera hälsotillstånd blir värre när inflammationen blir bortom kontroll. I synnerhet kan inflammation runt leder och bindväv göra reumatoid artrit och osteoartrit (OA) otroligt smärtsamt.

Lyckligtvis tyder två studier på en potentiellt positiv koppling mellan ingefäraextrakt och inflammation. Den första, en vetenskaplig artikel från 2001 från University of Miami, Florida, hävdar att "väldigt renat och standardiserat ingefäraextrakt" hade en märkbar effekt på symptom på osteoartrit i knän.[3] Den andra vetenskapliga artikeln visar liknande resultat, där topisk ingefära rapporteras visa effektivitet mot kroniska osteoartritsymptom.[4]

Ingefära och illamående

En av ingefärans mest lockande fördelar är dess inflytande på illamående och upprörd mage, men hur fungerar bevisen? Trots att flera studier har undersökt detta fenomen, så är det en systematisk granskning av sydafrikanska forskare som målar den mest omfattande bilden.[5],[6],[7]

Forskarna undersökte bibliografidatabasen för att fastställa "effektiviteten av oralt administrerad ingefära som en behandling för NVP hos gravida kvinnor". De upptäckte att "ingefära betydligt förbättrade symptomen på illamående jämfört med placebo".

Dock är det viktigt att betona att ingen av de granskade studierna detaljerade den exakta sammansättningen av ingefäraextrakt som användes. Vad vi vet är att ingefärarot består av dussintals aktiva föreningar och utan noggrann analys kan vi inte säga vilken blandning som är mest effektiv.

Ingefära och immunsystemet

När forskare från Raj Kumar Goel Institute of Technology jämförde konventionella och botaniska behandlingar mot förkylning och influensa, upptäckte de att ingefärans inflytande på välbefinnandet kan bero på fytokemikalierna gingerol och shogaol. Båda är tänkta att "hjälpa till att lindra förkylningssymptom, dämpa hosta och ha en milt lugnande effekt som främjar vila".[8]

Vilka biverkningar har ingefära?

Med ingefärans utbredda lockelse skulle det vara enkelt att anta att plantan är utan biverkningar. Och till största del är det korrekt. Ingefärarot verkar i allmänhet väl tolererad, åtminstone som mattillbehör.

Renat ingefäraextrakt är dock mycket mer koncentrerat, vilket innebär att det kan orsaka milda biverkningar såsom halsbränna, diarré och allmänna matsmältningsbesvär. Om du har några frågor eller bekymmer om ingefärans möjliga biverkningar så är din läkare den första du ska kontakta. Endast hen kan tillhandahålla rätta, fallspecifika råd.

Så tar man ingefära

Tack vare ingefärans mångsidighet och olika former finns det många sätt att njuta av dess inflytande. Svårigheten i de flesta fall är att veta hur mycket ingefära man ska ta, då doseringsstudier varierar mellan 200-2,000 mg dagligen. Det säkraste tillvägagångssättet verkar vara att följa en pålitlig tillverkares rekommenderade doseringsriktlinjer. Dessa bör vara tryckta på produkten eller produktförpackningen.

Du behöver även överväga typ av tillskott då dosering varierar mellan sirap, kapslar och vätskeextrakt. Vi bör även nämna att många av studierna som undersöker ingefärarot fokuserar på kortsiktigt inflytande (upp till tolv veckor). Ingefärans långsiktiga effektivitet och säkerhet är fortfarande under granskning.

Ingefärate

En av de lättast tillgängliga formerna av ingefära är ingefärate, en dryck som görs genom att koka den skalade roten i mjölk eller vatten. Det kommer inte att innehålla de största koncentrationerna av gingerol eller shogaol, ingefärans mest inflytelserika aktiva föreningar, men det är fortfarande ett smakrikt och uppfriskande alternativ. Och om du inte tycker om smaken av ingefära så kan du alltid addera en skiva citron eller lite honung.

Ingefära som del av komplexa formuleringar

En annan kritisk aspekt av ingefära är dess roll i komplexa tillskottsformulas. Faktum är att ingefäraextraktets inflytande och anpassningsförmåga är det som gör den till en essentiell del i vår tillskottsformula CBD Immunboost. Ingefära är perfekt positionerad för att förstärka din kropps välbefinnande genom att arbeta tillsammans med vårt fullt spektrum hampaextrakt, vitamin A & D, Echinacea med mera.

Ingefära: En av världens mest konsumerade smaktillsatser

Få plantor kan göra anspråk på titeln som den mest konsumerade smaktillsatsen, men ingefära uppnår det genom sin unika, kryddiga smak och riklighet av aktiva föreningar. Viktigast av allt, många av dessa fytokemikalier är kopplade till potentiellt förbättrande av välbefinnandet.

Och om inte det var uppmuntrande nog så kommer ingefärarot i flera former, vilket gör den till en mer mångsidig välbefinnandehjälp. Under förutsättning att du tar ett logiskt tillvägagångssätt till konsumtion och dosering, så finns det få anledningar till att inte prova den.

Upplev allt naturen har att erbjuda med Cibdols CBD Immunboost och resten av vårt kompletta utbud av tillskott. Och för att lära dig mer om fytokemikaliernas roll i välbefinnande, besök vår CBD-encyklopedi för allt du behöver veta..

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med mer än 10 års erfarenhet av att skriva om CBD och cannabinoider är Luke en etablerad journalist, som idag arbetar som huvudförfattare för Cibdol och andra cannabinoidtidskrifter. Han är engagerad i att presentera fakta- och bevisbaserat material och hans fascination för CBD sträcker sig även till fitness, kost och förebyggande av sjukdomar.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Med mer än 10 års erfarenhet av att skriva om CBD och cannabinoider är Luke en etablerad journalist, som idag arbetar som huvudförfattare för Cibdol och andra cannabinoidtidskrifter. Han är engagerad i att presentera fakta- och bevisbaserat material och hans fascination för CBD sträcker sig även till fitness, kost och förebyggande av sjukdomar.
Källor

[1] Modi M. Ginger root. StatPearls [Internet]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565886/. Publicerad 4e december 2021. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[2] Bode AM. The amazing and mighty ginger. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/. Publicerad 1a januari 2011. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[3] KC; ARDM. Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis. Arthritis and rheumatism. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/. Publicerad 2001. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[4] Therkleson T. Topical ginger treatment with a compress or patch for osteoarthritis symptoms. Journal of holistic nursing : official journal of the American Holistic Nurses' Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230973/. Publicerad september 2014. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[5] Lete I, Allué J. The effectiveness of ginger in the prevention of nausea and vomiting during pregnancy and chemotherapy. Integrative medicine insights. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/. Publicerad 31a mars 2016. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[6] Hu M-L, Rayner CK, Wu K-L, et al. Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia. World journal of gastroenterology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/. Publicerad 7e januari 2011. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[7] Viljoen E, Visser J, Koen N, Musekiwa A. A systematic review and meta-analysis of the effect and safety of ginger in the treatment of pregnancy-associated nausea and vomiting. Nutrition journal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/. Publicerad 19e mars 2014. Åtkomst 18e mars 2022. [Källa]

[8] M. K, M. K, S. K. Cold and flu: Conventional VS Botanical & Nutritional therapy. International Journal of Drug Development and Research. https://www.ijddr.in/drug-development/cold-and-flu-conventional-vs-botanical--nutritional-therapy.php?aid=5561. Publicerad 18e mars 2015. Åtkomst 18e mars, 2022. [Källa]

Produktsökare